- Still Life. dir.Uberto Pasolini (UK/Italy) Four awards at Venice festival, Best film and FIPRESCI awards at Reykjavik film festival, the Black Pearl award (the highest award) at the Abu Dhabi film festival (section: New Horizons).
- Las niñas Quispe (The Quispe Girls). dir. Sebastián Sepúlveda (Chile/France/Argentina) Best cinematography award (Fedora award) at Venice film festival (section: Critic's Week).
- Le passé (The Past). dir. Asghar Farhadi (France/Italy) Best Actress award and Prize of the Ecumenical Jury at Cannes film festival, Best Screenplay at Durban film festival, Best Foreign Language Film of National Board of Review (USA), Audience award at Oslo film festival.
- Mandariinid (Tangerines). dir. Zaza Urushadze (Estonia/Georgia) Best Director and Audience awards at Warsaw film festival, Audience award at Mannheim-Heidelberg film festival.
- To the Wonder. dir. Terrence Malick (USA) SIGNIS award at Venice film festival.
- La grande bellezza (The Great Beauty). dir. Paolo Sorrentino (Italy/France) Best Film, Best Director, Best Actor and Best Editing awards at the European Film Awards, Best Foreign Film at the Oscars, Best Foreign Film award at Golden Globes, Best Foreign Film award at the BAFTAs.
- Pozitia copilului (Child's Pose). dir. Calin Peter Netzer (Romania) Golden Bear and FIPRESCI awards at Berlin festival, Telia award at Stockholm film festival.
- Jagten (The Hunt). dir. Thomas Vinterberg (Denmark) Best Actor award, Prize of the Ecumenical Jury, and Vulcain Prize at Cannes film festival (2012), Best Screenwriter award at the European Film Awards.(2012), Audience award at Ghent film festival, Roger's People Choice award at Vancouver film festival (2012), Best Actor award at the Zulu awards (2013)
- Short Term 12. dir.Destin Cretton (USA) Best Actress award, Prize of the Ecumenical Jury and two other honors at Locarno festival, Audience awards at Athens and Valladolid film festivals, Grand Jury prize and audience award at South by Southwest (SxSW) film festival
- Uroki garmonii (Harmony Lessons). dir. Emir Baigazin (Kazakhstan/Germany/France) Silver Bear for cinematography and "Berliner Morgenpost" awards at Berlin film festival, International jury and Critics' awards at São Paulo festival, Best new narrative director at Tribeca film festival, NETPAC award at both the Warsaw film festival and the Abu Dhabi film festival.
Prominent films that did not make the top 10 for this critic include Almayer's Folly (Malaysia), Grigris (Chad), The Act of Killing (Denmark/Indonesia), Rocket (Australia), Stray Dogs (Taiwan), The Major (Russia), Ilo Ilo (Singapore), In Bloom (Georgia), Bad Hair (Venezuela), Rooftops (France/Algeria), A Touch of Sin (China), Heli (Mexico), and Blue is the Warmest Color (France)--in that order of appreciation.
Detailed reviews of the top 10 films of 2013 will soon appear on this blog, if already not posted.
Detailed reviews of the top 10 films of 2013 will soon appear on this blog, if already not posted.
4 comments :
eter okujava
....Политическая подаплека этой диверсии, ни вначале, ни на протяжении всего фильма не рассматривается, она подразумевается. И все же это фильм о войне, и всматриваясь в канву фильма все больше убеждаешься, что фильм «Мандарины» все больше о потере человеческих, скорее общегуманистических ценностей и вместе с тем, как ни порадоксально - об уверенности, что стороны, все равно, найдут общий язык и пути сближения. Один из главных героев Эстонец по происхождению; Иво (Лембит Ульфсак) воистину хозяин земли, единственный, кто заботится за историческую ценность Грузинского Народа; народа, который временно (я надеюсь -Э.О.) находился в «замешательстве» в первые годы столь желанной СВОБОДЫ, и растерянный на политическом и сомопознавательском уровне так нелепо очутился в пекле войны. Что же, СВОБОДА сложна, она требует особой осознанности самопознания и умения существования в мировом пространстве. Лично я, как зритель фильма «Мандарины» именно в этом вижу главноую ценность фильма. А дальше _ разработку режиссером и сценаристом, (того же З Урушадзе) намеченного идейного замысла, решение творческих концепций фильма или вообще, авторское мастерство режиссера, в чем Урушадзе не ощущает себя новичком. Скажу в добавок - Заза Урушадзе из тех режиссеров, кто любит актера, и разбирается в актерском ремесле. Об этом свидетельствуют те четыре персонажа, которые как в утонченном детективе «якобы» изображают истинные причины конфликта, хотя зрителю дается только лишь сюжет их повседневного бытия, где раненные враги, подобранные с поля перестрелки эстонцем Иво, постепенно становятся единомышленниками. Я бы сказала еще и то, что в «Мандаринах», я нахожу, конечно же, уже на другом уровне стилистического решения фильма (что само по себе объясняется темой), продолжение и развитие авторского почерка, которая знакома зрителю с предыдущего фильма «Три дома» _ это размеренная движение камеры, живописное восприятия пространства, что естественно выявляет концептуальное видение режиссером вышеупомянутой темы. В конце фильма «Мандарины», спасая бывшего врага чеченца, погибает Ника. В этой же перестрелке погибает и эстонец Маркус, Этот драматургический ход еще раз доказывает (хотите на инстиктивной, хотите на ярко позиционной основе) цель фильма _ война категорически не приемлемое «занятие» для человека. И когда спрашивают режиссера - в чем главное послание фильма «Мандарины», Урушадзе отвечает: «чтобы мы помнили, что самое главное – оставаться человеком. (иньервью с Томашем Пехалем). Это и есть разрешение проблемы фильма и если хотите - всеобщее разрешение вопроса бытия _ КАК ЖИТЬ! Ответ дан внятно и четко, как в плане действия, так и на уровне кадрово-изобразительном видении, т. е. режиссерским решением кадра… Ахмед покидает село и направляется, надо понимать, – домой. Вот так решают наболевшие современные политические проблемы и просто, человеческие истории художники, творческие деятели Грузии. Их творческий голос твердит, что люди рождены для любви, дружбы, для созидания, добрососедства _ этот тезис исходящий с экрана, как никогда нужен сегодняшнему зрителю; это та единственная и верная позиция, выявление гражданского долга режиссера, того поколения, на плечах которых лежит возраждение грузинского кино и равно, как и единения страны! ... Этери Окуджава, киновед, доктор искусствоведения.
Just watched The Hunt. Liked it very much. Am trying to find Still Life, but can not find a way to watch it anywhere.
Hi Eter,
Yes, "Tangerines" is an outstanding work from Georgia. It is superior, in my view, to the much celebrated Cannes award winning 2013 film "Blue is the warmest color" from France.
Hi Matt,
To the best of my knowledge "Still life" is yet to be released widely. Only yesterday, I found out that it had won the highest award at the Abu Dhabi film festival as well and the citation it received from that jury mirrors my review of the film. It is a small film that needs to be distributed sensibly the world over.
Post a Comment